Wśród działań wartych poparcia znalazł się w najnowszym numerze INTEGRACJI (2/2014) wolontariat pracowniczy, którego doświadczono w Centrum Integracja w Warszawie. Polecamy przy tej okazji krótki komentarz Izabeli Dyakowskiej, właścicielki bGOOD Consulting!
(…) Warszawskie Centrum Integracji przy ul. Dzielnej to miejsce nie tylko wytężonej pracy psychologów, doradców zawodowych i socjalnych oraz pośredników pracy. To także jedna z wizytówek Integracji, a takie miejsce potrzebuje czasem liftingu. Raz na jakiś czas trzeba odświeżyć ściany i dokonać przemeblowania. Rzadko udaje się zrobić to własnymi siłami, bo z racji liczby i potrzeb beneficjentów nie można zamknąć Centrum z powodu remontu. Z pomocą przyszli nam pracownicy współpracującego z Integracją Banku Gospodarki Żywnościowej (BGŻ). W ramach wolontariatu pracowniczego przeobrazili się w ekipę remontową. Zamienili garnitury na T-shirty, a laptopy i smartfony na pędzle i szczotki.
Wsparcie siłą i wiedzą. Pracy było dużo, bo zanim przystąpiono do malowania ścian, trzeba było przenieść mnóstwo sprzętów, mebli i dokumentów. Pracownicy BGŻ mieli również okazje do podzielenia się swoją wiedzą z beneficjentami, którzy chętnie zadawali pytania na tematy finansowe. Później połączone siły wolontariuszy i pracowników Centrum zajęły się malowaniem. Centrum Integracja to przede wszystkim miejsce spotkań, stąd ściany pomalowano na ciepły kolor pomarańczowy.
Pożytek z pracy to jedna rzecz, a przyjemność z niej to druga. A tej było co nie miara. Integracja na kolorowo. Efekt? Piękne wnętrze, które pozytywnie wpływa na warunki i jakość pracy.
W trakcie dnia spędzonego w Centrum wolontariusze z BGŻ mogli dowiedzieć się wiele na temat działania Integracji, a także bliżej zapoznać się z niepełnosprawnością. Dwie wolontariuszki przeprowadziły też szybki, ale dokładny audyt naszego serwisu finansebezbarier.pl. Dzięki nim zdobyliśmy informacje, które posłużą przy dalszym prowadzeniu serwisu, a zwłaszcza jego modernizacji.
Warto wspomnieć, że prowadzony drugi rok projekt Integracji „Finanse bez barier” korzysta ze wsparcia, jakiego pracownicy BGŻ udzielają jako eksperci. To oni często kryją się za tzw. Wirtualnym doradcą, który służy użytkownikom serwisu wiedzą na temat usług bankowych.
Integracja ma zysk, a bankowcy?
– Akcja super. Myślę, że przydała się nasza pomoc, a nam – poradnik savoir-vivre o tym, jak się zachowywać w towarzystwie osób niepełnosprawnych, żeby ich nie urazić. Największą wartością tego dnia była integracja grupy i poznanie fajnych ludzi. Było super i czekam na kolejna akcję – podsumowała dzień w Integracji jedna z wolontariuszek.
Proces, który przynosi rezultaty. – Wolontariat pracowniczy (ang. corporate volunteering) to długofalowy program społeczny odpowiedzialnego społecznie pracodawcy, który propaguje idee społecznego zaangażowania, umożliwia je i kompleksowo wspiera pracowników i ich bliskich w dobrowolnym i świadomym świadczeniu wolontariatu na rzecz i w partnerstwie z organizacjami społecznymi i instytucjami publicznymi. Przedkłada ponad wyniki ilościowe, korzyści jakościowe tego typu przedsięwzięcia dla społecznego, organizacyjnego i osobistego dobra jego uczestników – tłumaczy Izabela Dyakowska właścicielka bGOOD Consulting, autorka Bloga o wolontariacie pracowniczym & CSR (https://izabeladyakowska.pl). Zdaniem Izabeli Dyakowskiej, wolontariat pracowniczy angażuje czas (to długofalowy proces), energię (wymaga kompleksowego zaangażowania osób zarządzających) i pieniądze – bo system wsparcia pracownika w społecznym działaniu to inwestycja, która dobrze ulokowana, procentuje. Słowem, to wymagający program dla dojrzałych pracodawców i świadomych pracowników.
– Odbiorcy wsparcia również odnoszą wiele docenianych benefitów z takiej współpracy, w tym wiarygodny wizerunek w środowisku, włączanie się w proces ciągłego i wzajemnego uczenia się i profesjonalizacji własnych działań – dodaje Izabela Dyakowska i zwraca uwagę na inne korzyści, które w szerszej perspektywie odnosi organizacja korzystająca z pomocy pracowników-wolontariuszy. Wśród nich są: nagłośnienie i rozwiązywanie problemów społecznych, aktywizacja społeczności, stymulacja rozwoju regionu przez ożywienie kulturalne, podniesienie jakości życia społeczności , czy poziomu edukacji m.in. w zakresie wspólnego podejmowania decyzji i współodpowiedzialności za otoczenie i środowisko .
Inwestycja w kapitał społeczny. Inwestycja w kapitał społeczny firmy obciążona jest piętnem oczekiwań co do tego, że przy małych nakładach firma za jednym zamachem zintegruje pracowników, podniesie jakość komunikacji w grupie, wprowadzi nową jakość w systemie rozwoju i motywacji pracowników.
– Wielu menedżerom wydaje się, że ludzie z natury chcą pomagać, a jeśli jeszcze przy tej okazji mogą zadbać o równowagę praca – życie osobiste czy pozycję w firmie, zwłaszcza w momentach newralgicznych zmian, to zrobią to z logo firmy na plecach, a nawet za tę firmę. Mechanizm wydaje się prosty, jednak tak nie działa, a często wywołuje efekt bumerangowy – wyjaśnia ekspertka. Wolontariat pracowniczy to znak jakości dobrego pracodawcy, organizacji, jej kultury i marki, a firma, która korzysta z tego rozwiązania, odnosi korzyści wewnętrzne i na zewnątrz. Wolontariat znacząco wpływa na poprawę komunikacji między pracownikami w firmie, ich integrację wokół wartości, zwiększenie świadomości społecznej, poziomu zaufania, a tym samym satysfakcji z pracy. Jednak to długotrwały proces budwoania relacji, nie tylko wypełniania dodatkowych zadań – dodaje.
Z drugiej strony tego typu działania wpływają na umacnianie wizerunku firmy odpowiedzialnej i zaangażowanej społecznie, pozytywny odbiór misji i marki. Najważniejsze, aby była to wartość dodana, a nie nadrzędny cel.
– Dla biznesu nie bez znaczenia jest konkurencyjna pozycja na rynku, na którym coraz powszechniejsza jest społeczna odpowiedzialność biznesu, stanowiąca przy okazji integralny element raportu społecznego firmy. Jednym słowem – dzisiaj wśród liderów biznesu zaczyna się liczyć przewaga konkurencyjna oparta na wartościach , gdzie cel nie uświęca środków, a ludzie są podmiotami ważnych zmian organizacyjnych i społecznych zarazem. – podsumowuje Izabela Dyakowska.
Idea i wrażliwość społeczna. – Zaangażowanie wolontariuszy było naprawdę godne podziwu. Z werwą wzięli się do pracy, a podczas spotkania złapali świetny kontakt z naszymi beneficjentami – podkreśla Ewa Spychała- Kosmowska, Koordynatorka Centrum Integracja w Warszawie. – Wolontariat pracowniczy to bardzo dobry pomysł. To była przede wszystkim możliwość wymiany doświadczeń i wspólnego zrobienia czegoś dobrego dla ludzi, którzy przychodzą do Centrum.
Wolontariat pracowniczy jest sumą wartości dodanych. Korzystają firmy, których pracownicy genialnie integrują się podczas wspólnej „pozabiurowej” pracy, a one zyskują wizerunkowo. Korzystają też oczywiście organizacje pożytku publicznego – odbiorcy działań. Jednak najwięcej zyskują ci, którym wsparcie wolontariatu pracowniczego pomaga najbardziej. Nieważne, czy to chorzy w hospicjach, dzieci z domów dziecka czy nasi beneficjenci z Centrum Integracja. Kontakt z nimi pozwala wzmocnić postawę obywatelską i empatię u osób, które na co dzień często nie mają czasu zastanowić się nad problemami współczesnego świata.
Ideą wolontariatu pracowniczego jest budowanie świadomości i wrażliwości społecznej, bez których to wartości nie może istnieć nowoczesne społeczeństwo.
Źródło: Integracja 2/2014, http://www.niepelnosprawni.pl/